lördag 2 juli 2011

Jag är en Louisiana-nörd

Jag är en Louisiana-nörd. Jag var det även innan jag åkte till New Orleans för fyra år sen, och blev det än mer efter det.

Jag är även en film-nörd. Detta tänkte jag nu kombinera. Jag noterade nämligen att det New Orleans som jag såg faktiskt ser ut precis som på film. Åtminstone som det ofta ser ut på film.

Mitt bloggprojekt går ut på att recensera alla filmer jag ser som utspelar sig i Louisiana utifrån två parametrar:
1: Är det en bra film?
2: Hur mycket Louisiana-klichéer innehåller den?

Jag kommer att hålla utkik efter sånt som franska kvarteren, voodoo, gumbo, plantager, träsk, cajuns o s v och taga filmerna under dessa olika ingredienser.
I båda fallen kommer jag att tillämpa en fem-gradig poängskala.

Vad gäller namnet på bloggen har jag tagit det från en av dom sämsta filmer jag sett. Ett ostigt mischmasch om en hemsökt plantage kombinerat med romantik (som jag minns det) där Faye Dunaway av alla människor harvar omkring i träsken. Den innehöll nästan maximalt antal Louisiana-klichéer. Ett utmärkt riktmärke för bloggen med andra ord.

Jag kommer att skriva om filmer som jag ser. Jag kommer även att se om filmer som jag redan sett för att kunna skriva om dom. Om någon har ett hett tips på recensionsobjekt mottages det tacksamt.

5 kommentarer:

  1. Har du sett Angel Eyes? Mickey Rourke, Robert Deniro, södern, satanism, voodoo, allmän tuffma. Utspelar sig dock inte bara i Louisiana. Kan din dvd spela reg 1-filmer kan du få låna den.

    SvaraRadera
  2. Du menar Angel Heart? Jodå, den har jag sett. Jag har den själv på dvd. Lysande film! Precis som du säger så är ju inte hela filmen förlagd till New Orleans, men en tillräckligt stor del, så den ska jag definitivt skriva om när jag har sett om den.

    SvaraRadera
  3. Visst är det den. Har inte haft möjlighet att se den på 3-4 år så minnet är lite dåligt. Dock: satanism och pentagramringar=pluspoäng i min bok.

    SvaraRadera
  4. Skulle Beasts of the Southern Wild platsa?

    SvaraRadera